Forstättning av ready made text
R E A D Y M A D E
Uppgiften:
I denna uppgift ska jag studera ready-made och dess koppling till industrialismen. Jag ska välja en konstnär och med hjälp av massproducerade produkter skapa ett eget ready-made verk med inspiration från hens konstnärskap.
Ready- made konstnärer:
-
Meret Oppenheim
-
Joseph Beuys
-
Yoko Ono
-
Tracy Emin
-
Dan Wolgers
-
Marina DeBris
-
Tomoko Takahashi
-
Makode Linde
-
Börja med att studera ready made konst. Vad är ready made konst och hur är konstriktningen kopplat till industrialismen.
Readymade betecknar ett vardagligt, ofta massproducerat föremål, inom konstvärlden
som en konstnär valt ut och upphöjt till konst. Konstnären tar alltså ett färdigt föremål
och placerar det i ett galleri eller på annan offentlig plats för att sedan kalla det sitt
kosntverk. Tanken att idéerna konstnären vill uttrycka är viktigare än den skapande
akten och att konstnärer därför inte måste vara hantverkare uppstod redan under
renässansen. Det nyskapande hos Duchamp är dock idén att konstnären bara genom
att välja ett fabrikstillverkat objekt och ge det en titel och en signatur omvandlar det
till konst. Det viktiga med Duchamps readymades är deras fårmåga att väcka frågor.
När blir verket konst? Kan man göra verk som inte är konst? På det sättet utmanade
han publiken, som tvingas fundera över vad konst är. Duchamp var den förste vars
arbete helt byggde på idéer.
Hur kopplas ready made till indrustrialismen? Industrialismen innebar en övergång
från hantverk till storskalighet och maskinell tillverkning, man kunde nu
massproducera produkter. Eftersom ready made konst är uppbyggd på så sett att man
använder massproducerade produkter till sina konstverks så blev industrialismen
starten för denna konstart.
En konstnär är en person med idéer, behöver inte nödvändigtvis vara en hantverkare.
-
Välj sedan en konstnär som jobbar med ready made tekniken. Beskriv konstnärens konstnärskap samt hur hen använder ready-made i sitt sakapande. Hur jobbar hon? med vilka teman?
Jag har valt att inspireras av Marina DeBris. Hon arbetar med att återanvända skräp för att öka medvetenheten om havets och strandens föroreningar. Marina DeBris använder skräp som spolats upp från stranden för att skapa Trashion "akvarier", konsthantverk och andra konstverk. Hon använder skräpet från stranden för att ge ett perspektiv på hur jorden kan se ut från rymden. DeBris är även insatt miljöorganisationer, och samarbetar med ideella organisationer och skolor för att utbilda barn om havsföroreningar. Hon är också en social aktivist och hon är aktiv i en panel på hur konstnärer kan bidra till miljöanpassad offentlig politik, främja ren energi och är även utställningskurator på miljökonstutställningar.
-
Låt dig inspireras av din konstnär för så att skapa ett eget ready made verk, hur kan jag koppla mitt verk till Marine DeBris?
Min idé på konstverk. Den första tanken som kom upp när jag hade kollat på vad
Marine DeBris skapat var att använda mig av en glödlampa som ska symbolisera
jorden och att jag sedan ska limma på skräp av olika slag och olika former.
Tanken med detta är då att skräpet som är fastlimmat på lampan ska hindra ljuset från
att lysa igenom helt, och detta kopplar jag till världen idag. Vår jord förlorar sin glans
och sitt ljus på grund av att vi förstör och skräpar ner. Detta ger en tydlig koppling till
DeBris då hon med hennes konst vill uppmärksamma världen om ett problem och jag
vill att med hjälp av mitt konstverk väcka känslor och öppna människors ögon för
samma problem.
-
Välj ut de produkter du vill jobba med. Hittar du inte just det material som du önskar får du gärna ta med eget hemifrån.
Jag kommer använda mig av en större rund glödlampa och småskräp i olika material
och former, såsom plastkorkar, godispapper, plast, alltså sådant som är vanligt att man
ser i naturen.
Jag är fortfarande inte klar med min text utan jag har nedanstående punkter kvar. Jag ska även
skapa mitt konstverk och det tänkte jag göra under nästa lektion.
-
När verket är klart vill jag att du ger verket en titel samt placerar det på minst två olika platser. Fundera på hur och var du vill att verket skall synas.
-
Dokumentera placeringarna av verket med foto. Om det är svårt att genomföra i verkligheten går det bra att använda photoshop.
-
Beskriv hur titeln och kontexten påverkar hur vi tolkar verket? Hur förändras vår syn på objektet/objekten med titeln? Vad är för- och nackdelar med de olika miljöerna?
-
Utvärdera din process. Vad gick bra? Vad kunde du gjort annorlunda? Hur kan du utveckla gestaltningen